Dagelijks werken in de wereld van sociaal ondernemerschap geeft veel voldoening, energie en inspiratie. Tegelijkertijd is het niet allemaal rozengeur en maneschijn in de wereld waarin goed doen en geld verdienen wordt gecombineerd. De vraagstukken zijn divers en maken het uitdagend voor organisaties om sociaal of socialer te ondernemen.
Vaak wordt er veel aandacht besteed aan de struikelblokken en de dingen die er juist niet goed gaan. Om het nieuwe jaar positief te beginnen, willen we meer vertellen over een organisatie, waarin heel veel dingen juist wél goed gaan. We stellen je graag voor aan CurrentWerkt aan de hand van 3 succesfactoren. Is het ’t perfecte voorbeeld van een sociaal onderneming? Nee, want we geloven niet in een perfect voorbeeld. Een pareltje is het wat ons betreft wél en wellicht helpen de succesfactoren andere organisaties weer een stapje verder.
CurrentWerkt in ‘t kort: het is ‘uitzendorganisatie’ waarbij het sociaal-maatschappelijke en het commerciële element hand in hand gaan. De bemiddelingsdoelgroep bestaat uit kandidaten met een afstand tot de arbeidsmarkt, met name kandidaten met een detentie-achtergrond.
#succesfactor 1 – zakelijke aanpak
CurrentWerkt is een sociale onderneming, dat staat buiten kijf. Het is tegelijkertijd ook ‘gewoon’ een bedrijf. Het wordt gerund op een zakelijke wijze waarbij ondernemerschap centraal staat. De (financiële) administratie is op orde, een voor hen relevant netwerk houden ze in tact en de bedrijfsvoering loopt soepel. Een goede operationele bedrijfsvoering stelt CurrentWerkt in staat om de focus te houden op het maken van impact.
* Current Werkt hoofdkantoor
#succesfactor 2 – samenwerking
Co-creatie is een tijdje een mode woord geweest, maar voor CurrentWerkt is de essentie nog zeer actueel. Door het werk dat ze doen, hebben ze te maken met een diverse groep van stakeholders zoals klanten, reclassering en gemeente. Partijen met een eigen identiteit, belangen en wijze van samenwerken. Zij richten zich op een heldere communicatie waar verwachtingen in een vroegtijdig stadium naar elkaar worden uitgesproken. Zij merken dat een goede samenwerking binnen en buiten hun netwerk cruciaal is voor het succes van hun business.
#succesfactor 3 – persoonlijke benadering
Werken met een kwetsbare doelgroep vraagt om maatwerk. Bij de mensen van Current Werkt wordt gekeken naar aspecten zoals concentratie, focus, motoriek maar ook bijvoorbeeld sociale vaardigheden. Iedere dag weer worden de kandidaten besproken en wordt er – indien nodig – bijgestuurd. Op deze manier lukt het om opleidingen te bieden met baangaranties via hun partners.
Uiteraard bieden deze 3 succesfactoren geen garantie op succes. Maar ze kunnen zeker een relevante bijdrage leveren. Doe er je voordeel mee!
Wil je meer info over sociaal ondernemen? Laat het dan weten via: info@voorgoedagency.nl
*Foto header: NN marathon door Golazo via Rotterdam Make it Happen