Een terugblik op het debat voor goed!

Op woensdag 23 februari vond het debat rondom het thema sociaal ondernemerschap plaats. Hierbij kregen verschillende lijsttrekkers de mogelijkheid om hun standpunten te delen en het gesprek aan te gaan met sociaal ondernemers. Hieronder volgen een aantal hoogtepunten én de link naar het volledige debat.

Het eerste Voor Goed event van 2022 werd gehouden in Tech-Noir Rotterdam, een van de nieuwste hotspots op de Witte de Withstraat. Een hoge opkomst op locatie en ruim 50 kijkers via de livestream. 'Wie had ooit kunnen dromen dat een onderwerp als sociaal ondernemen een volle zaal zou trekken?' Aldus directeur Carolien van Wersch. De eerste winst van de avond is binnen!

De 11 lijsttrekkers staan in de startblokken voor het debat dat is opgedeeld in drie ronden. Per ronde geven drie of vier lijsttrekkers hun pitch: 'sociaal ondernemerschap werkt als...'  en gaan daarna in gesprek met 2 sociaal ondernemers. Komt het beleid overeen met de behoeften en belemmeringen uit de praktijk?

Zo geeft sociaal ondernemer Rodney van den Hengel van Heilige Boontjes aan: 'Kijk wat je voor de stad kan doen, in plaats van voor je eigen carrière. Er worden veel regels opgesteld vanuit Den Haag waar de uitvoerende ambtenaren zich aan moeten houden, waardoor je flexibiliteit verliest. Je creëert een bewijscultuur en zorgt niet voor de juiste en pragmatische oplossingen.' De lijsttrekkers zijn het ermee eens dat de communicatie en de processen beter kunnen. Zo geeft Roos Vermeij (PvdA) aan dat er een loket voor sociaal ondernemerschap moet komen. Een hulplijn die ondernemers de weg wijst binnen de gemeente. 'Het corona loket heeft het nut bewezen en dat moeten we nu doorpakken!'

In de tweede ronde durft Dirck Slabbekoorn, manager van een supermarkt, de stelling om te draaien: 'Als je als ondernemer niks terug doet voor je mensen, de wijk en het milieu ben je een asociale ondernemer!' Een gedurfde uitspraak volgens de meeste lijsttrekkers, want er kan op verschillende manieren sociaal worden bijgedragen. Wat blijkt is dat er verschillende definities zijn van sociaal ondernemen. Is het maatschappelijke waarde creëren door mensen een baan of een opleiding geven? Of valt het sponsoren van je lokale voetbalteam ook sociaal ondernemen? Een gesprek dat opgehelderd moet worden met de juiste educatie. Ook ontstaat er een goede discussie rondom het belonen van sociaal ondernemers middels het prestatiecontractBeloon je maatschappelijke waarde met geld? Of moet de gemeente vooral faciliteren? 'Uiteindelijk moeten we kijken hoe je als mens zelf behandeld wilt worden en zo naar je werknemers kijken'. aldus Dirck.

In de laatste ronde wordt ondernemerschap goed gespiegeld tegen de processen van de overheid. 'De gemeente mag meer gaan denken als een ondernemer', start Vincent Karremans (VVD). Zowel Mieke Megawati (Bij1) als Joan Nunnely (D66) geven aan dat er meer zichtbaarheid en waardering getoond mag worden richting sociaal ondernemers. Zij weten immers welke maatschappelijke problemen er spelen en welke oplossingen daarvoor nodig zijn. De gemeente zou de verantwoordelijkheid moeten nemen om actief bij te dragen aan de oplossingen en door belemmeringen weg te nemen. Sociaal ondernemer Dwight Krolis van Young Up benadrukt dat ook voor sociaal ondernemen een business model cruciaal is. Zo kan je beroep doen op investeerders, ben je niet afhankelijk van fondsen en kan je écht groeien als ondernemer. Inmiddels heeft Dwight een investering afgerond bij het Social Impact Fonds Rotterdam.

Pim van WEAR vertelt dat het vinden van de juiste financiering lastig blijft. Financiële winst blijft voorop staan in de klassieke investeringswereld, terwijl je als (jonge) ondernemer maatschappelijke winst nét zo belangrijk moet maken.

 

De ervaringen van de ondernemers en de ambities van de politici maakten vormden de basis voor een hele interessante avond. Er werden goede gesprekken gevoerd en er werd ook gelachen. Er kan zeker gesteld worden dat sociaal ondernemerschap hoog op de agenda staat bij de lijsttrekkers en er nog genoeg werk aan de winkel is om het landschap te optimaliseren. Het begin is er, nu moeten we doorpakken! Vergeet daarom niet jouw stem uit te brengen op 16 maart.

Voor Goed speelt hier graag een rol in en gaat in gesprek met iedereen die wil bijdragen aan het landschap van sociaal ondernemen.

Meer weten? Stuur een mail naar info@voorgoedagency.nl.

Dit event is georganiseerd in samenwerking met Vers Beton en KPLUSV. We bedanken all sprekers en wensen de lijsttrekkers veel succes op 16 maart!

 

Met dank aan al onze partners die hebben bijgedragen aan het debat! Vers Beton, KPLUSV, OPEN Rotterdam, Zoë Pinto e Neto, Bloem Media, Michelle Urbiztondo, Tech-Noir, de lijsttrekkers en al onze bezoekers!

Lees meer:

Bekijk alles

Terugblik Buy Social XL Event 2022

Buy Social XL, dé plek waar Nederlandse inkopers groot en klein van overheid tot het bedrijfsleven samenkomen om geïnspireerd te worden en kennis te verkrijgen over de aanwezige sociaal ondernemingen. 

Lees meer